<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d240597579215014083\x26blogName\x3dJustus\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://justusthewhippet.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://justusthewhippet.blogspot.com/\x26vt\x3d8204391865175114521', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Justus

the Whippet

Söndag med matte

söndag 6 juli 2008

Idag har jag varit med matte hela dagen. Det tycker jag är roligt. Husse har flyttat (gillar verkligen inte det!) men jag får träffa honom varje dag efter dagis och inatt så sov jag hos honom också. Blev jätteglad över att få komma hem imorse. Pratade jättemycket med matte och sedan myste vi lite i sängen. Jag gillar att mysa i sängen. Jag och matte var ute på strövtåg idag. Det är roligt. Då går vi och tittar på saker och så säger matte att jag är snäll och duktig när jag går fint. Jag gillar beröm. Vi var ute hela dagen. I Västra Hamnen träffade vi whippetvalpen Lisa från Sommarhagens. Hon är så söt! Tyvärr hade matte ingen kamera så hon kunde inte fota oss när vi kelade. Vi kanske ska träffas och busa någon dag, det skulle vara jätteroligt! Sedan träffade vi en annan whippet-tjej som hette Stella. Hon är tre år och bor på Gamla Väster. Hon var jättesöt. Lite lik Liam i färg och teckning men väldigt mycket lugnare. Hon ville inte leka alls med mig. Det var tråkigt. Som tur var så träffade vi Twiggy också och hon hade en rolig boll. Vi jagde bollen lite granna och det var skoj. Sedan promenerade vi hem. Jag var jättetrött och hungrig så jag fick min middag tidigare än vanligt. Vilade lite på maten och sedan fick jag nya leksaker av matte. Nya leksaker är det bästa som finns!! Oj vilken bra dag det här har varit!

  1. Anonymous Anonym said:

    När vi var i Västra hamnen förra veckan träffade vi Higgings från Sommarhagen.

    Apropå kommentaren till förra inlägget: Din matte ska absolut inte skaffa en hjorthund. Den kommer bara att äta upp din mat, slita huvudet av din tiger och ockupera hela soffan. Överhuvudtaget ska man aldrig hälsa på uppfödare med valpar. Husse och matte gjorde det och sen kom de hem med Liam :-(

  1. Blogger Ann Åström said:

    Martin!
    Jag och Andreas är i färd med att skaffa oss en vinthund (Vi ska ha en Galgo eller en Greyhoud eller en Lurcher) Och så hittar vi den här bloggen via bilder som låg uppe på en vithundsträff. Vad roligt att ni har en så fin liten hund! Det finns så många frågor just nu...allt är väldigt läskigt, vi har aldrig haft någon hund förr. Hur gör ni för att kunna släppa hunden fritt ute, som tex vid ribban? Kan den go coconuts och ge sig av om man inte kan gått hundkurs järnet? Började ni med en gång att släppa Justus?
    Ha det fint! /Ann Åström

  1. Blogger Martin B said:

    Hej Ann!

    Vad roligt att ni ska köpa vinthund! Det finns inga bättre och vackrare hundar om du frågar mig :-) Har träffat både Greyhound och Galgo Español men lurcher har jag ingen koll på. Har förstått att det är en blandras iaf. Det är ju även skillnad på Galgo och Galgo Español, men det har ni kanske koll på... Ni behöver inte oroa er för att ni aldrig har haft hund, det känns som att vinthundar inte är alltför svåra att ha att göra med. Nu talar jag ju förstås mest om Whippet eftersom det är den rasen jag har erfarenhet av. Underbart gosig och lugn (förutom valptiden..Puh!) inomhus och energisk ute i det fria. Det är verkligen underbart att se de här hundarna springa, det är väldigt viktigt när man skaffar vinthund att de får springa loss ordentligt med jämna mellanrum, gärna varje dag. Vi gick en valpkurs med Justus när han var 5-6 månader och släppte honom ganska tidigt på Ribban. Bara man såg till att han inte blev skrämd av någon annan hund etc. så går det bra. Det är bra att träna inkallning så mycket som möjligt i början eftersom vinthundar har väldigt stark jaktinstinkt. Spanar Justus upp en fågel eller en plastpåse så sticker han som ett skott ifall han är taggad. Men han sticker aldrig långt bort och han kommer (nästan) alltid på inkallning. Allt handlar ju om träning och om hundens temperament. Justus har alltid varit ganska försiktig och rädd av sig inför andra hundar. Det är nästan bara med andra whippar som han busar loss ordentligt. Ifall du och Andreas vill följa med ner till Ribban med Justus så kan ni ju höra av er! Mitt nummer är 070 tjugoett 36 sjuttiosju. Ha det bra och hälsa Andreas! /Martin

  1. Blogger Martin B said:

    glömde en sjua i numret där, alltså 0707-21 trettiosex 77

leave a comment